Allium ursinum / srimuš /divlji bijeli luk


Za sve one koji vole bijeli luk, Allium ursinum je idealna zamjena za njega.
Ispitivanja su pokazala da je ova ljekovita i začinska biljka  korištena još u kameno doba. Takođe Germani i Kelti su cijenili ljekovito djelovanje ove biljke.


Nekad davno, šetajući šumom, vidjela sam ovu biljku i gazeći po listovima osjetila njen miris. Pošto biljka u to vrijeme nije cvjetala, a ja sam nekad biljke pamtila većinom po cvijetu, tako sam i ja zaboravila na nju. Na mojim cvjećarskim počecima kupila sam nekoliko lukovica, jer Allium, bez obzira na sortu , jako volim.
Prilikom posjete rodbini u Frankfurtu rodica mi je iskopala grumen zemlje s biljakama koje su tek nicale tvrdeći da je đurđevak. Ne provjeravajući kakav im je korjen i vjerujući da sam kući donijela biljke đurđevka posadila sam ih.
Biljke su procvjetale već poznatim divnim bijelim cvjetovima, za mene puno ljepšim od cvijeta đurđevka.


Srimuš ili medvjeđi luk raste u bjelogoričnim šumama, voli vlažnu i krečnjakom i hranjivim materijama bogatu zemlju. U prirodi se lako razmnožava sjemenom (sjeme za klijanje treba nisku temperaturu), pa za kratko vrijeme napravi velike zelene tepihe. Nažalost u mojoj maloj bašti nema dovoljno mjesta za sve biljke koje su se u zadnje vrijeme razmnožile, pa ih moram redovno čupati. Na svu sreću uvijek ima onih koji ih žele imati.



Za jelo se koriste svi djelovi biljke, kako lukovice, tako i lišće, pa čak i cvjetovi.
Lukovice se koriste isjeckane kao i bijeli luk kao dodatak salatama.
Lišće se obično bere neposredno pred cvjetanje i koristi kao dodatak supama, krompir-pireu,  salatama, za pesto, dodatak ulju, u mješavini sa solju........

1. Pesto od srimuša
Za pesto/sosu vam je potrebno:

- 200gr srimuša
- 200ml maslinovog ulja
- 100gr parmezana
- 200gr badema
- so i biber

Srimuš oprati, posušiti i izrezati na krupnije dijelove.
Bademe lagano propržiti u tavi (bez ulja).
Jednu kašiku badema ostaviti, a ostatak grubo isitniti.
U dublju posudu staviti izrezano lišće srimuša, grubo isitnjene bademe i miksati s štapom za miksanje uz postepeno dodavanje maslinovog ulja.
Kada je smjesa usitnjena u nju dodati ribani parmezan, so i biber.
Pastu izliti u zdjelu i ukrasiti ostatkom prženih badema.
Služi se sa svim vrstama tjestenine.

Kao i bijeli luk i srimuž snišava krvni pritisak, te pomaže kod pacjenata s suženim venama, čisti krv, pozitivno utiče na metabolizam, ima antibiotičko djelovanje, a pozitivno djeluje i na dišne organe, žuć, jetru, želudac i crijeva.

Prilikom berbe treba posebno voditi računa da se greškom ne ubere lišće đurđevka/Convallaria majalis ili jesenjeg krokusa/Colchicum autumnale, jer su to dvije jako otrovne biljke. 
Lišće ove dvije  biljke je bez mirisa, ali poslije nekoliko ubranih listova srimuša ruke nam mirišu na bijeli luk, pa  više ne možemo utvrditi da li lišće miriši ili ne.
Iako je lišće đurđevka u fazi nicanja urolano/uvijeno i niče kasnije nego srimuš, ipak dolazi do zabune i trovanja.

Đurđevak upravo niče između 2 biljke srimuša.



Sad je vrijeme za berbu. Ako srimuš nemate u svojoj bašti, prošetajte i počastite se jednim od jela od ove nadasve zdrave biljke.

Nema komentara:

Objavi komentar